Höganäs Keramiks Blogg

Julkalender – vinn ullpläden Stripes från Klippans Yllefabrik

Posted in Julkalender, Tävlingar by Jannice on 22 december, 2010

Dan före dan före dopparedan. Är det inte härligt!? Nu börjar julstämningen infinna sig på riktigt och värmen spridas runt om i vårt avlånga land. Ytterligare värme erbjuder även den pryl som gömmer sig bakom dagens lucka, nämligen ullpläden Stripes från Klippans Yllefabrik (http://www.klippanyllefabrik.se/), värde hela 1300 kr. Filten att mysa under kalla januari och februari månader när julljusstakarna är borttagna och vi behöver all värme vi kan få. Vill du vara med och tävla? Svara då på följande frågor:

1. Varför behöver man inte tvätta ullplädarna så ofta?
2. Motivera varför just du ska vinna pläden.

Tävlingen pågår fram till kl 00.00 och eventuell vinstskatt betalas av vinnarna.

Lycka till! Och ni som ska ut på vägarna. Kör försiktigt!

______________

Vinnaren av ullpläden från Klippans Yllefabrik blev Lars! Grattis! Du har ett mejl i din mejlbox. Svaret och motiveringen han lämnade var:

Ullen är i sig själv smutsavstötande. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter. Ett tips om du vill fräscha upp filten är att lufta den när det är lite fuktigt ute.

Därför att jag är en frusen och alltid sitter med en filt i TV-soffan, en ullfilt skulle ge mig lite extra värme och dessutom är den snygg!

96 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eleonor said, on 22 december, 2010 at 08:09

    1. Ullen är i sig själv smutsavstötande, dvs. smutsen lägger sig på ytan. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter.

    2. Prinsessan på ärten hon vilade stjärten på filtar som inte var bra. Men vår lilla stumpa ska vila sin rumpa på nåt som är bättre att ha!

  2. Catharina said, on 22 december, 2010 at 08:15

    Ullen är i sig själv smutsavstötande, dvs. smutsen lägger sig på ytan. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter. Ett tips om du vill fräscha upp filten är att lufta den när det är lite fuktigt ute. Härigenom ”renar” den sig själv.

    Just nu är det minus 15 grader ute o jag måste ut och skotta rent på taket. Gissa om jag längtar efter en skön yllepläd att krypa in i.

  3. Pia Kjellsson said, on 22 december, 2010 at 08:22

    1. Ullen är i sig själv smutsavstötande, dvs. smutsen fastnar inte. Detta beror på att ullens naturliga fetter. Den stöter också bort väta.

    2. Mina 12 siamesbebisar skulle älska att kura ihop sig i den här filten när de ska se på TV.

  4. Ida said, on 22 december, 2010 at 08:23

    Ullen har ett naturligt fett som gör pläden smutsavstötande.

    Pläden är modern samtidigt som den för tankarna tillbaka till lantligt 50-tal – precis i stil med min övriga inredning. Därför hade den varit den allra bästa julklappen!

  5. Maria Landgren said, on 22 december, 2010 at 08:23

    1. Ullen är i sig själv smutsavstötande, därför behöver man inte tvätta den så ofta utan det räcker att lufta och rista den då och då.

    2. I vårt vardagsrum är temat stilrent, vitt och grått, men jag är på jakt efter något färgglatt som kan pigga upp, då hada denna filt varit perfekt!!

  6. Kicki said, on 22 december, 2010 at 08:30

    Hej!
    Ullen är i sig själv smutsavstötande, dvs. smutsen lägger sig på ytan. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter. Ett tips om du vill fräscha upp filten är att lufta den när det är lite fuktigt ute. Härigenom ”renar” den sig själv

    Därför att jag är en frusen själ och alltid sitter med en filt i TV-soffan, en ullfilt skulle ge extra värme och dessutom är den snygg!

  7. Anna B Lundkvist said, on 22 december, 2010 at 08:32

    Ullen är smutsavstötande.

    Katten har snott min favoritpläd…….Hrm.

  8. Hanna said, on 22 december, 2010 at 08:32

    1. Ullen är smutsavstötande. Eftersom den innehåller naturliga fetter tränger smutsen inte in utan lägger sig på ytan. Då räcker det med att hänga ut den när det är lite fuktigt ute, så rengör den sig själv.

    2. Imorgon när jag vaknar och slår på datorn är det min födelsedag. Tänk att ha ett mail från Höganäs Keramiks blogg där det står att jag vunnit en varm och vacker ullpläd. Då blir den dagen min, mitt i allt julstök!

  9. Anna said, on 22 december, 2010 at 08:35

    1. Smuts fastnar inte så lätt då ullen har naturliga fetter och är smutsavvisande.
    2. Tjockt med snö ute. Vi eldar i köksspisen. Någon knäcker nötter, lägger patience. Moster läser tidningen, bror har snöbollskrig med barnen. Jag ligger på sängen med klippanpläden Stripes och njuter av lugnet.

  10. Solbritt Ilkert said, on 22 december, 2010 at 08:35

    1 Ullen är smutsavstötande. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter

    2 Sover på en ullmadrass med ett ulltäcke, men skulle behöva en ullpläd också så jag slapp frysa i soffan framför tv:n om kvällarna.

  11. AnnSofi Sjögren Persson said, on 22 december, 2010 at 08:37

    Ullen är självrenande beroende på att den innehåller naturliga fetter som stöter bort smutsen.

    Jag skulle mysa under filten tillsammans med min 6 mån bebis.

  12. Eva Kilander said, on 22 december, 2010 at 08:40

    Ull har naturligt lanolin i sej som är smutsavisande.

    På min soffa finns endast fleecefiltar, de vore skoj att ha en riktig ullfilt som en prydnad som man kan njuta av.

    Ha en go jul
    Eva

  13. HarrietN said, on 22 december, 2010 at 08:47

    Ullen är i sig själv smutsavstötande, dvs. smutsen lägger sig på ytan. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter. Ett tips om du vill fräscha upp filten är att lufta den när det är lite fuktigt ute. Härigenom ”renar” den sig själv. (kopierat från hemsidan, intressant information iofs!)

    Jag byter plädar i soffan efter årstid och en sådan här ullpläd vore perfekt och skulle passa hela året faktiskt. Den skulle ju kunna få vila under sommaren möjligtvis!

  14. Lill said, on 22 december, 2010 at 08:54

    1. Ull är smutsavstötande eftersom det innehåller naturliga fetter.
    2. Av sjukdom och lågt blodtryck blir jag väldigt kall och frusen året om, jag skulle verkligen få användning för filten.

  15. Louise said, on 22 december, 2010 at 08:56

    1, Ull är ett smutsavstötande material då det innehåller naturliga fetter (som att vatten rinner av en gås ungefär)

    2, Jag vill ge den till min älskade mamma, hon älskar plädar och ullfiltar och ger det ofta i present till alla andra.

  16. Annelie Krook said, on 22 december, 2010 at 08:58

    1: Ullen innehåller naturliga fetter och är därmed smutsavvisande i sig själv.

    2: Med man och tre barn i huset får man sällan (läs aldrig…) ha sin egen filt i soffan när vi sitter och myser. DENNA ska absolut bli min egen, det ska jag se till!

  17. Anders Eskilsson said, on 22 december, 2010 at 08:58

    Materialet är i sig självt smutsavvisande, (naturliga fetter).
    Vid fuktig väderlek kan man vädra ute, då ska smutsen ramla av !
    Otroligt men sant, grannen har bevisat detta för mig.

    Men ändå så tvivlar man på detta faktum.
    Därför skulle det vara intressant att vinna.
    Att den sedan är varm och mysig är bonus.

  18. Helena said, on 22 december, 2010 at 09:04

    Ullen har så goda egenskaper att man behöver inte tvätta den så ofta.
    Ullen är i sig själv smutsavstötande, smutsen lägger sig alltså på ytan.
    Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter…helt perfekt🙂

    Min motivering till att vinna denna är för att jag bor i en kall stad (UMEÅ), det är kallt om kvällarna när man ska sitta och mysa framför teven. Denna skulle värma mig mycket gott. Kvällarna skulle bli betydligt mycket trevligare och varmare.

    GOD JUL önskar Helena

  19. Anna Hybrant said, on 22 december, 2010 at 09:16

    1. Ullen är naturligt smutsavvisande minsann!

    2. Det hade varit ljuvligt att kunna krypa upp i soffan med pläden Stripes och njuta av vintervädret utanför fönstret. Jag har länge velat ha en vacker pläd från Klippans Yllefabrik, men studentbudgeten räcker inte riktigt till tyvärr.

  20. FIA said, on 22 december, 2010 at 09:20

    1. Ullen är i sig själv smutsavstötande, dvs. smutsen lägger sig på ytan. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter. Ett tips om du vill fräscha upp filten är att lufta den när det är lite fuktigt ute. Härigenom ”renar” den sig själv.

    2. Förälskade mig i filten vid första ”överkastet” – hoppas det är ömsesidigt! Här får den ett gott hem och kommer inte att bli bortskickad…

  21. Gisela said, on 22 december, 2010 at 09:24

    1. Ullen innehåller naturliga fetter och är därmed smutsavvisande i sig själ
    2. Vill krypa ner i soffan under pläden och mysa med ”gubben” i mellandagarna.

  22. Anna said, on 22 december, 2010 at 09:29

    1. Ullen är i sig själv smutsavstötande, det räcker att skaka den ute då och då.
    2. Vi har en begränsning hemma; hit är bara naturmaterial välkomna! Så välkommen lilla stripe-pläd!

  23. Malin Björling said, on 22 december, 2010 at 09:33

    Hej Hopp!
    1. Ull är självrengörande genom att fibrerna stöter ifrån smuts och dålig lukt med hjälp av sitt eget fett. Värmer gott även om ullen är lite blöt.
    2. Vill så gärna ha en fin pläd som bara är min och inte katternas. Har en grå/svart fin Bergerpläd sedan många år tidigare men den har katterna snottat och nu känns den inte riktigt lika fräsch längre he he.

  24. Louise said, on 22 december, 2010 at 09:34

    Ullen är självrenande då den innehåller naturliga fetter som stöter bort smutsen. Man kan ist för att tvätta den hänga ut och vädra den istället.

    Jag och dottern älskar att sitta i soffan och mysa med en bok vi läser (hon är 2 år) . På sistone har det dock blivit himla kallt och vi har letat efter en härlig filt. Stripes är för mig stilren och harmonisk. Snygg desigt kombinerad med otrolig funktion och väldigt beständig. En filt som varar länge ock som dottern sen kan få ärva och när hon själv myser förhoppningsvis minnas sin mamma och våra härliga stunder🙂

    God Jul!

  25. lina said, on 22 december, 2010 at 09:38

    Ullen har naturliga fetter som gör att att den stöter bort smuts. Därför ett fantastiskt material!

    Hos oss skulle den få hedersplatsen i soffan och troligen lång och trolig tjänst!Jag har sucktat efter en Klippan filt så länge så länge men inte haft över av avrken studiemedel eller föräldrapenning. Den är ju så vacker och dessutom fyller den ett syfte då den även är värmande! … (Har för tillfället fel på pannan och pga kylan ute gör det att vi idag tex har 15 grader inne burr, då skulle det vara mysigt att kura ihop under en varm och go filt!)

  26. Gisela von der Lancken said, on 22 december, 2010 at 10:04

    1. Ullen är i sig själv smutsavstötande. Smutsen lägger sig på ytan. Ullen innehåller naturliga fetter vilket är anledningen. Vill man fräscha upp den kan man hänga ut den när det är fuktigt o sen skaka av den.
    2. Den hade kunna värma mig när jag kommer ut till mitt fritidshus på vintern. Tar lång tid att få varmt men det är underbart att vara där. Kan också svepa om barnbarnen när det vill ha extra mys.

  27. camilla sandmark said, on 22 december, 2010 at 11:27

    1. Ullen är ett fantastiskt naturmaterial som i princip sköter sig självt!Smutsavisande pga av de naturliga fetter som den innehåller och lätt att hålla ren.Bara att vädra!
    2.Min man skulle få den i julklapp!Han har problem med sina leder och en stor operation att vänta i Januari.Jag skulle känna mig lugn på jobbet om jag visste attt istället för att frysa skulle han ligga under Stripes och mysa trots värk och elände!

  28. Eva Blomgren said, on 22 december, 2010 at 11:33

    1. Ullen är i sig själv smutsavstötande, dvs. smutsen lägger sig på ytan. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter.

    2.
    Det bästa jag vet är en stund i soffan och mysa
    Stunden förhöjs när maken lägger filten över mig för att inte frysa.
    I sjunde himmeln jag mig skulle finna
    Om filten från Klippan jag skulle vinna.

  29. Marie L-M said, on 22 december, 2010 at 11:45

    1: Ullen är naturligt smutsavstötande, ofta räcker det med att hänga ut och vädra.
    2: Under filten så varm. slipper jag frysa om min barm!
    Tänk att om vinst få besked, jag då skulle bli tillfreds.

  30. Marit said, on 22 december, 2010 at 12:46

    1. Fettet i ullen stöter bort smutsen av sig själv. Ren naturlig magi!🙂

    Motivering:
    Med en tekopp sätter jag mig i favoritfåtöljen och lindar in mig i Klippans härliga pläd.
    Öppnar en bok, njuter och glömmer bort alla tankar på stress, arbete och städ!

  31. EVA ERICSSON said, on 22 december, 2010 at 01:03

    ULLEN ÄR NATURLIGT SMUTSAVSTÖTANDE.HÄNG UT OCH VÄDRA. ELLER I DETTA VÄDRET LÄGG DEN I SNÖN EN STUND.SOM MED FÅRSKINN.
    SKULLE GE PLÄDEN TILL MIN MAMMA.SOM SKULLE BLI VÄLDIGT GLAD.

    EVA

  32. piccolacasa said, on 22 december, 2010 at 01:19

    1. Ullen har ett naturligt fett som gör pläden smutsavstötande.

    2. Jag behöver en filt och värma mig med, har ju GI:at bort 16 kg detta året! Filten skulle bli en fin belöning och välbehövlig värme eftersom jag inte har så mycket isolerande fett längre🙂

    kram Christin

  33. Mimmi said, on 22 december, 2010 at 01:24

    1.Ullen innehåller naturliga fetter som gör att den är smutsavstötande.
    2. Jag behöver värme. Imorse var det 29 grader kallt när jag åkte till jobbet. Burr…

  34. Joanna said, on 22 december, 2010 at 01:35

    1. Fårets ull har naturliga fetter i sig och är i och med det smutsavstötande.

    2.
    På morgonen vi på kalla golv tassar
    Då en ullpläd från Klippan passar
    Barnen med duntoffla och tröja
    Mysfaktorn går inte mer att höja

  35. Yoshi B said, on 22 december, 2010 at 01:40

    1. Ullen är smutsavstötande eftersom den innehåller naturliga fetter. Smutsen lägger sig bara på ytan. Det räcker med att lufta den när det är fuktigt ute då den självrengör på så sätt.

    2. Jag fryser och antar att bebben i magen gör detsamma.

    Samt att filtarna är oerhört vackra.

  36. Henrik W said, on 22 december, 2010 at 01:41

    1. Ull har naturliga fetter som stöter bort smuts. Lufta i fuktigt väder räcker gott.

    2. Jag är i Thailand och åker hem på fredag. Gissa om jag kommer behöva en filt då!

  37. whynja said, on 22 december, 2010 at 01:44

    1: För att ullen är smutsavstötande pga att den innehåller naturliga fetter.

    2: Det var kallt, jag behövde en pläd,
    I mina garderober jag gjorde en räd.
    Blott en strumpa med ett hål, inget annat kunde jag finna,
    Tänk om jag kunde den fina pläden vinna.
    Att få sitta under pläden, varmt och skönt, vilken lycka!
    Och när den inte används, min soffa den får smycka!

  38. Maria said, on 22 december, 2010 at 01:47

    1.Ullen är i sig själv smutsavstötande, dvs. smutsen lägger sig på ytan. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter.
    2.En varm yllepläd skulle vara perfekt att värma sig i eftersom min man ofta är på resa och inte kan vara hemma och värma mej.

  39. Emma said, on 22 december, 2010 at 02:03

    1.Det beror på att ullen i sig själv är smutsavstötande, vilket betyder att smutsen lägger sig på ytan. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter.

    2. Jag kom precis hem efter julavslutning på jobbet. Det är minus 18 grader här i Höganäs och jag fryser. Tänk om jag hade haft denna varma filt att värma mig med!

  40. Mia said, on 22 december, 2010 at 02:16

    1. För att ull är smutsavvisande p g a att den innehåller naturliga fetter.
    2. Det skulle vara så skönt med en pläd att mysa i framför TV´n eller med en bok, i denna bistra vinterkyla.

  41. Maria said, on 22 december, 2010 at 02:27

    1. Ull innehåller naturlig fetter, som gör att materialet i sig självt är smutsavstötande.
    2. En härlig, vacker pläd av ull skulle pryda både soffan och mej

  42. Camilla said, on 22 december, 2010 at 02:30

    1. Ull är smutsavstötande.
    2. En fantastisk pläd att mysa under,
    vid Julens alla lediga stunder!
    Hela familjen eller bara jag…
    en pläd vi får glädje av var dag!

  43. Kjell said, on 22 december, 2010 at 03:00

    1.Ull är i sig själv smutsavvisande. Smutsen lägger sig på ytan. Ut och ”tvätta” alla ullvaror med en klädesborste i snön nu, billigt och miljövänligt!
    2.
    Hon har blivit gammal och frusen min egen ”Sue Ellen”,
    och vad vore härligare än att vi på julaftonskvällen,
    tillsammans värmer varandra under Klippan fällen?

  44. sofivilen said, on 22 december, 2010 at 04:22

    Ullen är i sig smutsavstötande.

    Jag skulle vilja linda in min nya lilla familj i denna filt och vänta på våren.

  45. Patrik said, on 22 december, 2010 at 04:40

    1. eftersom ullen innehåller naturliga fetter blir denna både smutsavstötande och tål även viss väta.

    2. skulle vilja vira om denna fina filt (om jag vinner) om min kära hustru som gick och bröt fotleden och blev nyligen opererad för detta.
    Tror att lite värme och ömhet gör att skadan läker fortare. (och jag slipper marktjänsten ensam lika länge;) )

  46. Annika said, on 22 december, 2010 at 05:21

    Ullen är smutsavstötande. Eftersom den innehåller naturliga fetter tränger smutsen inte in utan lägger sig på ytan. Då räcker det med att hänga ut den när det är lite fuktigt ute, så rengör den sig själv.

    Jag har reumatism som ofta orsakar smärta. Om jag då vann pläden skulle jag bli varm och go

  47. Irene said, on 22 december, 2010 at 05:37

    Ullen är i sig själv smutsavstötande, dvs. smutsen fastnar inte. Detta beror på att ullens naturliga fetter. Den stöter också bort väta
    För en frusen tjej så vore detta rena drömmen!

  48. marie lindberg said, on 22 december, 2010 at 05:52

    hej

    Ullen är i sig själv smutsavstötande, dvs. smutsen lägger sig på ytan. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter. Ett tips om du vill fräscha upp filten är att lufta den när det är lite fuktigt ute. Härigenom ”renar” den sig själv

    jag har en liten i magen som skulle njuta av att ligga och mysa i den sköna filten när han eller hon kommer ut.

  49. Eva Petri said, on 22 december, 2010 at 05:55

    Ullen är självrenande beroende på att den innehåller naturliga fetter som stöter bort smutsen.

    En god bok, en kopp the och en filt ifrån Klippan, det, kallar jag livskvalité.

  50. Annie Johansson said, on 22 december, 2010 at 06:15

    1. Ullen innehåller naturliga fetter som gör filten självrenande (smutsavstötande).

    2. Studerar hemifrån, och det blir ganska kallt om dagarna av att sitta stilla framför datorn i långa perioder. Denna pläd skulle nog ge många varma mysiga stunder under studerandet!
    (och om min pojkvän ber riktigt snällt så kanske han får komma in under pläden och mysa lite också!)!

  51. Urban Häggbom said, on 22 december, 2010 at 06:17

    1.Ullen innehåller naturliga fetter som stöter bort smutsen. vädra filten istället för att tvätta den.
    2.En perfekt julklapp till en frusen tjej.

  52. Birgitta Sand said, on 22 december, 2010 at 06:20

    1.Ullen innehåller naturliga fetter som gör att smutsen lägger sig utanpå.Häng ut pläden så blir den självrenad.
    2toppen med en snygg pläd i soffan som är varm och go att vira runt sig.

  53. Rasmus Haverstad said, on 22 december, 2010 at 06:23

    1.Ullen är självrenande genom att den innehåller naturliga fetter som stöter bort smutsen. Vädra i stället för att tvätta den.
    2.En snygg varm pläd i julklapp till världens bästa tjej.

  54. Anna Sand said, on 22 december, 2010 at 06:26

    1.Ullen innehåller naturligt fett som stöter bort smutsen.
    2.Jag är en frusen tjej som skulle älska att krypa in i en varm och go pläd. Att den dessutom är fin gör inte saken sämre.

  55. Beijan said, on 22 december, 2010 at 06:28

    1/ Fettet i ullen stöter bort smutsen , vädra den istället
    2/ Min kära son som pluggar i Malmö, skulle få den ! Har en fin studentlya i Västra Hamnen, men den är ack så kall. Han behöver en go ullpläd att värma sig med.

  56. Emmeli Blomqvist said, on 22 december, 2010 at 06:49

    Ullen har ett naturligt fett som gör pläden smutsavstötande. Det är bara att hänga ut den när det är lite fuktigt ute, eller ännu hellre vid minusgrader, funkar kanon!

    C,KGJIRTUGHHHHJTNHGN LGHMKGBFLKHJUGHGHTRUIR56IO7UYOP0O8PO,GFGTOYUKJTLJHJKJJGORPYKO7PO8POII OUUÅUYPIIUPO7P8OIIUIPOPOUIUGTUGFREUYFWETresqsewa

  57. Anna - Hundra kvadrat said, on 22 december, 2010 at 06:50

    1. Ull är smutsavvisande då ull är så fett att det stöter bort smutsen.

    2. Älskar plädar och vi skulle behöva en till vacker då vi har utökat vår familj, och alla vill ha en egen filt at mysa med i soffan.

  58. Åsa Wikström said, on 22 december, 2010 at 08:05

    Fettet i ullen stöter bort smutsen bättre att vädra den istället.

    Vore super med en varm o fin pläd här uppe i norr, idag har vi -22 så skulle sitta fint att få krypa ihop i soffan med nån av dessa fina!

  59. mathilda said, on 22 december, 2010 at 08:09

    ullen är smutsavvisande…
    utanför går termometern till 30 minus ner och hur jag än letar så hittar jag inte filtar fler, sambon har en och ungarna de andra, själv håller jag värmen genom att runt ikring vandra… en filt av finaste ylle det enda man skulle se är mitt nylle!

  60. AnnCharlotte said, on 22 december, 2010 at 08:21

    Ullen är fet och stöter ifrån sig smuts…
    För att jag fryser….

  61. evamar said, on 22 december, 2010 at 08:27

    1. Ullen är smutsavstötande pga de naturliga fetter den innehåller.

    2. För att elen har blivit så himla dyr.

  62. Lars said, on 22 december, 2010 at 08:49

    1. Smuts fastnar inte så lätt eftersom ullen inehåller naturliga fetter och är smutsavvisande.

    2. Den här pläden skulle vara en suverän klapp till min sambo. Det skulle vara en kul grej att ge henne den för vi har nyligen haft problem med vår panna & bara haft ca 14 grader inomhus i några dagar. Då hade pläden verkligen behövts.

  63. Jessica H said, on 22 december, 2010 at 08:57

    Ullen är smutsavstötande. Smutsen lägger sig på ytan pga ullens naturliga fetter.

    Jag tror att jag snart får spader,
    vårt hus har för få inomhusgrader,
    vill gärna om vinterkölden slutta muttra,
    i Klippans pläd slipper jag både sura & muttra.

  64. Teresa said, on 22 december, 2010 at 09:09

    Svar:
    Ullen är smutsavstötande. Den innehåller naturliga fetter som gör att smutsen inte tränger in utan lägger sig på ytan.

    Motivering:
    Nu jag är trött och sliten efter all julstress,
    och börjar känna mig nere och ganska less.
    Med klippan slipper jag det och kan pigg och glad förbli,
    för om jag vinner får jag total energi!
    GOD JUL!

  65. Robert said, on 22 december, 2010 at 09:29

    1. Ullen stöter själv bort smuts, ty dess naturliga fetter ger smutsen en skjuts!
    2. När klapparna köpts och granen har klätts, då vill man ibland dra sig undan all hets.
    Tända en brasa, skjuta upp dagens städ, och svepa in sig i en varm, mysig pläd!

  66. Hanna - Whiterainbow said, on 22 december, 2010 at 09:37

    1. Ullen är i sig själv smutsavstötande, dvs. smutsen lägger sig på ytan. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter. Ett tips om du vill fräscha upp filten är att lufta den när det är lite fuktigt ute. Härigenom ”renar” den sig själv. Om du trots allt vill tvätta filten ber vi dig följa tvättråden nedan.
    2. Jag har ständigt otur i spel och tävlingar, och en sådan pläd skulle passa sig fint i min svarta soffa!

  67. Eleonor Hållbus Dahlin said, on 22 december, 2010 at 09:41

    1. Ullen är smutsavstötande. Eftersom den innehåller naturliga fetter tränger smutsen inte in utan lägger sig på ytan. Då räcker det med att hänga ut den när det är lite fuktigt ute, så rengör den sig själv.

    2. För att jag JÄMT fryser! Året runt!

  68. Lina Carnerud Örner said, on 22 december, 2010 at 10:00

    1) Ullen är i sig själv smutsavstötande, dvs. smutsen fastnar inte. Detta beror på att ullens naturliga fetter. Den stöter också bort väta.

    2) Om två månader fyller min mormor 100 år. Hon är en fantastisk människa som har gett så mycket av sig själv till sina barn (fyra döttrar), barnbarn och barnbarnsbarn. Hon står mig väldigt nära. Nu börjar hennes krafter verkligen tryta och hon vill och kan bara sitta i soffan och ta det lugnt, minst sagt. Eftersom hon tappat aptiten så har hon blivit väldigt tunn och fryser därför lätt. Man kan byllsa på henne många filtar men hon vill gärna vara fin också. Så jag skulle så gärna vilja ge henne denna vackra filt så hon kan få känna sig fin och titta på någonting fint samtidigt som den håller henne varm.
    Jag hoppas att jag skulle få glädjen att ge henne denna när hon fyller år, även om hon har sagt att hon ska rymma då🙂

    God Jul!

  69. gabriella said, on 22 december, 2010 at 10:02

    Ull är smutsavstötande pga naturliga fetter.

    Jag hade gärna tagit med en filt till mina släktingar på Island.
    Islänningarna är ju duktiga på Ull å det hade varit kul att kunna visa dem
    att det är vi i Sverige oxå

  70. Åsa said, on 22 december, 2010 at 10:06

    1. Ullen är smutsavstötande. Den innehåller naturliga fetter som gör att smutsen inte tränger in utan lägger sig på ytan
    2. Jag har en sval lägenhet och det är skönt t vanliga fall men inte nu mitt i smällkalla vintern.
    En vacker & vämande pläd vore SÅ välkommen, det vore underbart att krypa ner under den i soffan om kvällarna🙂

  71. Manuela said, on 22 december, 2010 at 10:18

    1. Ullen har ett naturligt fett som gör pläden smutsavstötande.
    2. Hur mycket jag än vill ha en snygg och lyxig filt som jag inte själv skulle kunna köpa så tycker jag att du ska ge den till Lina Carnerud Örners 100-åriga mormor. Hon låter som en fantastisk person värd en vacker filt!

  72. Jenny Persson said, on 22 december, 2010 at 10:34

    1. Ullen innehåller naturliga fetter, vilket innebär att smuts inte tränger in i filten.
    2. Åh vad det hade varit mysigt att få svepa in sig i ett varm och go ullpläd och dricka lite varm blåbärssoppa, efter en härlig långtur i skidspåret och känna värmen sakta men säkert komma krypande från tårna. De é livskvalité de🙂

  73. Lena said, on 22 december, 2010 at 10:43

    1.Ullen innehåller nnaturliga fetter, vilket bidrar till att den är smutsavvisande.
    2 Så trött på mina billiga/tråkiga fleecefiltar, vill gärna ha en ny, i ull, i fin kvalité från Klippans Yllefabrik🙂

  74. Lena Eriksson said, on 22 december, 2010 at 10:44

    1. Ullens naturliga fett gör att den är smuts- och till viss del vattenavstötande.
    2. Min kära son har klippt sönder min fina ullpläd, så nu får jag nöja mig en i fleece tillsvidare. Men jag längtar efter en snygg, varm och skön ullpläd ifrån Klippans yllefabrik.

  75. margaretha johansson said, on 22 december, 2010 at 10:51

    1. ullens naturliga fett är smutsavvisande
    2.fleecefilt i all ära, men ingenting går upp mot en riktig yllefilt.
    skulle kännas som i min barndom.

  76. Sanna said, on 22 december, 2010 at 11:05

    1. Ullen är i sig själv smutsavstötande dvs. smutsen lägger sig på ytan. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter.

    2. Skulle vara mysigt att ge dottern en mysig filt att gosa ner sig med i vagnen det allra kallaste dagarna ute i snön.

  77. Monica said, on 22 december, 2010 at 11:07

    1. Ullen innehåller naturliga fetter, vilket gör den smutsavvisande.
    2. Min samboär reumatiker, o fryser lätt. Skulle ge den till honom så den fick värma nu när det är – 20 grader här ute.😀

  78. Catrin said, on 22 december, 2010 at 11:09

    1. Ullen är smutsavstötande, smutsen lägger sig på ytan, detta pga att ullen innehåller naturliga fetter.
    2.En ullpläd från Klippan jag håller så kär
    den dagens vinst hos jannice är.
    Jag hostar och hela tiden nyser
    pläden behövs så att jag inte fryser!

  79. Siss said, on 22 december, 2010 at 11:13

    Ullen innehåller naturliga fetter som gör den smutsavstötande.

    Jag går omkring och småfryser hela tiden. Min man har på sig kortbyxor, medan jag huttrar i yllebyxor, tofflor och stora tröyor… En ullpläd skulle komma som sänt från himlen och ge mig värme i kroppen igen.

  80. Caroline L said, on 22 december, 2010 at 11:16

    1. Ullen är i sig själv smutsavstötande, dvs. smutsen lägger sig på ytan.
    2. Älskar filtar, ränder och god kvalitet. En perfekt present till mig själv som fyller år på lördag:)

  81. Lars said, on 22 december, 2010 at 11:21

    Hej!
    Ullen är i sig själv smutsavstötande. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter. Ett tips om du vill fräscha upp filten är att lufta den när det är lite fuktigt ute.

    Därför att jag är en frusen och alltid sitter med en filt i TV-soffan, en ullfilt skulle ge mig lite extra värme och dessutom är den snygg!

  82. Marie said, on 22 december, 2010 at 11:23

    1.Ullen är i sig smutsavvisande.
    2. Den är helt enkelt underbar! Dags att byta ut min gamla ullpläd som jag vävde (kommer aldrig att hända igen🙂 när jag gick på hushållsskola…

  83. Lotta Almqvist said, on 22 december, 2010 at 11:23

    Ullen är smutsavstötande, smuts lägger sig på ytan, detta pga att ullen innehåller naturliga fetter.
    Detta är fn filt nr ett, som jag bara vill äga! Jag spanar på den varje gång jag besöker Klippans outletbutik, där jag njuter av alla deras fantastiska produkter – som stilmässigt passar så bra ihop med Höganäs keramik.
    Mvh Lotta Almqvist

  84. Gunnel said, on 22 december, 2010 at 11:48

    1. Ull innehåller naturligt fett och är därmed smutsavstötande vilket gör att smutsen endast lägger sig på ytan.

    2. I soffan blir den fin att ha,
    värmer skönt en kylig da.
    Då mår vi bra,
    min katt o ja.

  85. Lotte said, on 22 december, 2010 at 11:49

    1. Ullens fett håller smutsen borta
    2. Tänk att slippa frysa
    och istället sitta och mysa
    filten både värmer och klär
    och blir en ägodel så kär

  86. Lotta Fröjd said, on 22 december, 2010 at 11:54

    1. Ullen är smutsavstötande. Smutsen lägger sig på ytan pga ullens naturliga fetter.
    2. Det är rent utsagt iskallt hemma hos mig och filtar är alltid välkomna presenter, men nu vill jag inte vinna åt mig själv utan åt min bästa vän som bor i en lägenhet som är betydligt värre och jag tycker så synd om honom.

  87. Anna Karlsson said, on 22 december, 2010 at 11:57

    1. Ullen har goda egenskaper som gör att man behöver inte tvätta den så ofta. Ullen är i sig själv smutsavstötande, smutsen lägger sig alltså på ytan. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter.

    2. Jag fryser så lätt och hoppas på att denna ullpläd kan hjälpa mig till en varmare tillvaro🙂

  88. ullaisa said, on 22 december, 2010 at 11:58

    Ullen är i sig själv smutsavstötande, dvs. smutsen lägger sig på ytan. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter.

    den är så mysig att svepa in sig i i läsfåtöljen särskilt nu när kylan biter

  89. Birgitta Karlsson said, on 22 december, 2010 at 11:58

    1) Ullen är smutsavstötande.
    2) Jag behöver denna pläd då min son föredrar att svepa sig i min nuvarande pläd av fleece.

  90. Gustav Kjellin said, on 22 december, 2010 at 11:59

    1. Ullen är smutsavstötande. Det lägger sig på ytan pga. de naturliga fetterna i ullen.

    2. Jag behöver verkligen en filt just nu. Vi är uppe på landet och i huset är de just nu 12 grader. det efter att vi värmt upp i 3 dagar.. Utomhus är det -31!! jag behöver någonting att värma mig i denna vinter! + Att den är så jäkla snygg!

  91. Eva said, on 23 december, 2010 at 12:00

    Ull är ett naturmaterial som stöter bort det mesta smutsen

    Det är den vackraste filt jag har sett!

  92. Eva said, on 23 december, 2010 at 12:01

    Ull är ett naturmaterial som stöter bort det mesta smutsen

    Det är en mycket vacker filt!!

  93. Eva said, on 23 december, 2010 at 12:03

    1. Ullen är smutsavstötande.
    2. Min dotter som siter i rullstol och har dålig blodcirkulation skulle njuta jättemycket av den fina filten över benen!

  94. Janina S said, on 23 december, 2010 at 02:33

    1. Ullen innehåller fetter som gör den naturligt smutsavstötande.
    2. Detta är min absoluta drömfilt. Så vackra färgkombinationer så jag blir alldeles varm i hjärtat. Vilken superfilt om man blir varm bara av att titta på.🙂

  95. Lina Torstensson said, on 23 december, 2010 at 07:23

    Ull innehåller fetter vilket gör den naturligt smutsavstötande. Smutsen lägger sig på ytan och det kan man lätt ta bort

    När termometern kryper ner mot 20 minus utbryter ett litet krig här hemma om vem som ska få filten. Om jag fick en till skulle jag slippa frysa:)

  96. Anna said, on 23 december, 2010 at 08:11

    1. Ullen är i sig själv smutsavstötande, dvs. smutsen lägger sig på ytan. Detta beror på att ullen innehåller naturliga fetter
    2. Vi håller på att renovera huset och har inte riktigt hunnit så långt som vi hade hoppats. Så nu är det ytterkläder eller en varm filt som gäller om man vill vara på nedervåningen. Denna fina filt skulle värma min vardag och färgerna skulle ge mig hopp om att våren snart är på väg.


Kommentera

