Höganäs Keramiks Blogg

Gästbloggare House of Philia

Posted in Gästbloggare by Jannice on 21 november, 2010

Genom mitt egna bloggande med House of Philia kom jag i kontakt med en annan bloggande supergo och duktig tjej, Jannice. Hon frågade mig så rart om jag inte kunde göra detta gästblogginlägg och självklart ville jag göra det! Jag var ju så nyfiken att få känna och klämma på de nya spännande Höganäsformerna som ”Hästlampe och grisbrickedamerna” skulle designa. Det visade sig att den nya kollektionen av Front blev absolut klockren. De rätta härliga och bulliga formerna sitter där de ska och det är just de jag förknippar med klassiska Höganäs. Ändå är det på ett nytt, modernt och fräscht sätt. Porslinet passar hos precis alla, från superdesignesteten till det rart lantliga. Bra jobbat Front!

Höganäs är faktiskt ett ganska starkt barndomsminne hos mig. Jag minns nämligen mammas stora bruna och kurviga krus, som stod på ett skåp i Gotlandhuset, så väl. På rad var de placerade och  fulla av gul torkad Renfana, som mamma plockat på någon strand. Det var 70-tal, så brun kruka och gula blommor var ju den utlimata färgmatchningen. Mormor hade också krusen, men då med bla supergod hemmagjord hallonsylt och inlagda päron som innehåll istället. Mysigt mysigt.

Thékannan, med sitt klassika Höganäs Keramiktext och måttbenämning, är en riktig pärla. Den ska vi både vårda och använda flitigt här hemma. Kanske kan den då även bli ett litet barndosmminne hos mina egna små skatter?

Len, god och varm risgrymsgröt passar allra bäst att servera i skålar som denna från Höganäs tycker jag. Runda mjuka former och en härlig glasyr matchar min kommande vita jul perfekt!

Ljusstaken med det rara handtaget kan man ju fylla med något trevligt och stämningsskapande, nu när det snart är jultider! Varför inte nötter eller fina kottar från lärken? 
 
Jag önskar er alla en riktigt härlig adventstid med mycket glädje och förväntan!
 
Kram P
House of Philia ( http://houseofphilia.blogspot.com/ )

15 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. johanna said, on 21 november, 2010 at 10:49

    Vilket trevligt och juligt inlägg, P! Fina bilder som alltid 🙂 Höganässerinen passar ju perfekt hemma hos dig.

  2. liselott said, on 21 november, 2010 at 07:24

    Well done, Petra – juligt och inspirerande inlägg! Grötskålen är ju en riktig härlig masterpiece!
    //L 🙂

  3. Höganäs Keramik said, on 22 november, 2010 at 09:45

    Åh vad vi blir glada på Höganäs Keramik när vi får se dessa underbara bilder och läsa din varma text!
    Tusen tack hälsar vännerna på Höganäs Keramik

  4. Louise said, on 22 november, 2010 at 09:56

    Superfina bilder! Blir väldigt inspirerad inför kommande adventsfirande…

  5. Johanna said, on 22 november, 2010 at 10:10

    Så mysigt!!

  6. stefan said, on 22 november, 2010 at 10:26

    Vackert 😉

  7. CM said, on 22 november, 2010 at 10:26

    Mmmmm…. en längtan till advent! doften av stearin, kanel, saffran & hyacint.

  8. Nata said, on 22 november, 2010 at 10:30

    Vad fint!!!!!!!!!!!!!

  9. Margareta said, on 22 november, 2010 at 11:15

    Sååå fint. Passar perfekt till första advent och lucia. Vilken tur att det finns en fin röd glasyr när julen närmar siig.

  10. Inredningsgalen said, on 22 november, 2010 at 12:12

    Vilken fin blogg du har skapat här!!! Den är så mysig på något vis. Härligt med lite gästbloggare, Claudia är en favorit men även inlägget här ovan från Phila!!
    Hoppas vi får se mer sånt!!!

    Lycka till med det nya jobbet, har förstått av min bästa vän Lotta ( som jobbar på Fiskars ) att lokalerna är helt underbara!!!
    Avis, nääää inte alls!!!

  11. Emma said, on 22 november, 2010 at 03:47

    Super fina bilder och blogg ! Så vacker med det vita, blir att skriva upp på önskelistan 😀

  12. Jeanette said, on 23 november, 2010 at 08:11

    Underbart!
    Vilken känsla!

  13. Marina said, on 23 november, 2010 at 04:50

    Jättefint…….o gott ser det ut!

    Nu undrar jag var kan jag köpa detta i Malmö???
    Var inne på Cervera o de hade bara lite av de gamla trista sortimentet på hyllan…och visste inget om när den nya kollektioen skulle komma!!!:(

    • Höganäs Keramik said, on 25 november, 2010 at 10:52

      Hej!
      Cervera är på G, men jag vet inte exakt när det dyker upp i Malmö. Däremot har Hasselgrens i Lund en jättefin avdelning! Ta en tur till Lund vet ja, det kan det vara värt ;o) Hälsar vännerna på Höganäs Keramik

  14. C-tvillingmamma said, on 30 november, 2010 at 11:49

    Underbara kontraster!


Kommentera

