Höganäs Keramiks Blogg

Gästbloggare Claudia Galli

Posted in Gästbloggare by Jannice on 2 november, 2010

När jag såg den nya kollektionen från fantastiska och klassiska Höganäs så blev jag väldigt glad. Jag blev så inspirerad att jag genast efterfrågade recept på min blogg och sen åkte och handlade alla ingredienser som behövdes för att fixa ett ordentligt kafferep! Kopparna är perfekta att sitta länge och dricka kaffe ur och dom snygga små träfaten passar alldeles utmärkt att fylla med diverse godsaker,  så min känsla var direkt, – Här ska det fikas! Länge! Jag ringde min syster och bjöd hennes familj på en hederlig söndagsfika. Så hela min lördag bakades det, vilket är något helt nytt för mig, folk som ringde mig trodde att jag skojade när jag sa att jag stod och rörde ihop en smet, haha. Det blev tre olika bakverk, nöttoppar, dinkelmuffins och chokladbakelser. Jag la upp fina dinkelmuffins i den vackra skålen och sen dekorerade jag ljusstaken med goda nöttoppar. Allt blev väldigt gott, dukningen blev fin och familjefikat i söndags kunde inte ha blivit mysigare. Vi borde fika mer!

Här kommer recept på det jag bakade:


Nöttoppar ca 40 st
2 ägg
2,5 dl hackade hasselnötter
3 dl florsocker
1. Vispa 2 äggvitor till hårt skum.
2. Rör ner 2 1/2 dl hackade hasselnötter som blandats med 3 dl florsocker.
3. Fördela smeten i formarna.
4. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader ca 10-15 min.


Dinkelmuffins, 15 st

125 gram smör
1 dl socker 2 st ägg 1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4,5 dl dinkelmjöl
1,5 dl mjölk
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt äggen under omrörning. Blanda ner vaniljsocker, bakpulver och dinkelmjöl. Häll i mjölken och rör till en jämn smet.
3. Klicka med en sked ut smeten i muffinsformar på plåt. Lägg i det du vill ha i dina muffins, jag la i frysta hallon i 6 stycken och nonstop i 7 stycken. Häll upp lite smet i formen och sen lägger du i det du vill ha, sen häller du på resten av smeten och högst upp så lägger du några hallon eller några nonstop eller vad du nu har valt.
4. Grädda i mitten av ugnen i 15–20 minuter.

Bilder: Claudia Galli

Chokladmuffins

Här gjorde jag det enkelt för mig. Jag tog Ekströms färdiga chokladtårtepulver, men sen la jag det i formar istället för på en plåt och strödde lite hjärtströssel över:). Perfekt!

——

Ja, ni ser ju själva hur mycket gott det blev! Så jag tackar Höganäs allra ödmjukast för inspiration och för att ha fått igång min husmorskänsla på riktigt. Tack!

Puss från Claudia!

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] här snäckan på min Höganäs Keramik Blogg. Underbara och högaktuella Claudia, som vi hört sommarprata i P1, sett i Let’s Dance […]

  2. Annchan said, on 2 november, 2010 at 01:02

    Mmmm ska prova några av dessa recept!! Såg jättegott ut! Ja det borde fikas mkt oftare!!

  3. Jag gästbloggar idag! | Claudia Galli said, on 2 november, 2010 at 10:44

    […] (tack för hjälp att sätta ihop bilderna Jannice) gästblogg inlägg på Höganäsbloggen. Titta här. […]


Kommentera

