Höganäs Keramiks Blogg

En ny klassiker

Posted in Gästbloggare by Jannice on 19 oktober, 2010

När jag fick en förfrågan av Jannice om att gästblogga här hade jag fortfarande inte sett så mycket av den nya serien. Framför mig såg jag då istället temuggarna i koboltblått, senapsgult och skogsgrönt som alltid fanns där hemma när jag var tonåring. De var som en sorts trygghet, familjära på något sätt. Minns särskilt känslan när man rörde om med skeden och det bekanta skrapljudet som då uppstod i lergodset, och vem minns inte de bruna krusen som fanns i nästan varje hem. 
 
Designer trion Fronts nya serie ger samma trygghetskänsla som den förra gjorde, men den här är så fulländad, vacker och genomtänkt. Denna rykande färska pärla känns redan som en klassiker i mina ögon och modern på samma gång. Är helt övertygad om att den kommer hålla måttet i många årtionden framåt. Höganäs har tack vare ”Frontorna” vaknat till liv igen…

Formmässigt tycker jag personligen att den passar in i alla inredningsstilar. Vare sig man har lantligt , modernt, eller retro är den lika rätt!

Mysigt eftermiddagsfika dukat på griffeltavla!

Roligt också att de gamla bruna krusen passar så bra ihop med de nya delarna…

Alla bilder: Susann Kings

Temuggarna är användbara till mycket mer än bara tex. te och choklad! I dag när vi var tre som skulle eftermiddagsfika hade vi istället bredbar färskost i den fjärde muggen och några skivor brieost blev utmärkt att servera på det lilla underlägget/locket…
 
Kan bara säga att här hemma har Höganäs nya serie blivit en stor hit, och för en stund sedan svischade dottern förbi med jordnötter i en av muggarna…
 
Kram Susanne Kings ”me and Alice”

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Höganäs Keramik said, on 19 oktober, 2010 at 08:47

    Åh, så fint!!! Vi på Höganäs Keramik jublar!!

  2. DAHLARNA said, on 19 oktober, 2010 at 09:26

    Vilka UNDERBARA bilder! Nu blev jag ännu mera kär i den vita blanka frukost/teservisen! Den flyttar genast högre upp på önskelistan till födelsedagen i november!!

  3. Henricks Tankegångar said, on 19 oktober, 2010 at 09:53

    Fina bilder! Kopparna är ju helt fatastiska att hålla i, en riktigt taktil produktserie. Me like! / Henrick

  4. Kicki said, on 19 oktober, 2010 at 10:00

    Hej!
    Finns de i butik nu?

    • Jannice said, on 19 oktober, 2010 at 10:02

      Ja denna veckan börjar det packas upp i de första butikerna. Återkom vart du bor så ska jag kolla upp till dig din närmaste butik.

      Mvh
      Jannice

  5. Kicki said, on 19 oktober, 2010 at 10:07

    Tack!
    Jag bor i Jönköpingstrakten

  6. Gisela von der Lancken said, on 19 oktober, 2010 at 11:03

    Vilken vacker servis. Den tilltalar mig verkligen. Vilka butiker i Göteborg kommer att ha den?

    • Jannice said, on 19 oktober, 2010 at 12:29

      Hej!

      Än så länge är det:

      •C.J.JOSEPHSSONS GLAS & PORSLIN AB KYRKOGATAN 34 GÖTEBORG
      •ÖNSKA KUNGSBACKA BORGMÄSTAREGATAN 5 (KUNGSBACKA)

      Men det kommer till nya varje dag. Kommer uppdatera en lista här på bloggen.

      Och Röhsska museet kommer också att ha delar av den i sin butik.

      Mvh
      Jannice

  7. […] mindre än inredare och stylisten Susanne Kings med bloggen “Me and Alice” på min Höganäs Keramik Blogg. Kika in och inspireras av hennes otroliga förmåga att se det vackra, tipsa om goda tillbehör […]

  8. Sanna said, on 22 oktober, 2010 at 08:06

    Wonderful serie, must have it all ! I hope I find it from Finland🙂 And ”me and Alice”, very inspired blog!


Kommentera

