Höganäs Keramiks Blogg

2011 års trender – duka under bordet och äta baklänges?

Posted in Trender by Jannice on 15 oktober, 2010

Bilder: Jannice Wistrand

Jag hade förmånen att få bli en av de första att lyssna till 2011 års trender med Stefan Nilsson när jag var uppe i Stockholm förra veckan. Stefan arbetar som trendanalytiker och är en av Sveriges främsta på området och figurerar allt som oftast på TV4. Han reser världen runt för att skapa sig en uppfattning och en global förståelse för trender, mottrender och vad som påverkar oss människor.

Det kommande året handlar främst om 4 trender och jag tänkte tolka dem alla här på bloggen:

  • Falcon Crest
  • Howdy Cowboy
  • Made Here
  • Post-eko ”Det nya gröna”

Vi börjar väl med första trenden som ni ser min tolkning av ovan. Falcon Crest! Eller som jag hellre skulle kalla den ”Mod och Våga”. Vi vill omskapa oss själva och det är på modet att vara annorlunda. Sovrum i badrum, hall i kök,  duka under bordet och äta baklänges middagar. Allt för att göra det crazy, annorlunda och personligt. Detta är en mottrend till det gråa som vi sett en längre tid och vi talar om 15% kitsch mot 85% god design. Så det handlar inte om en ”tacky” trend, utan bra formgivning är ett måste. Vi tänjer på gränserna och poolparty kommer bli ett faktum. Mycket pool á la 80-tal!

När det gäller modet så ser vi stilförebilder som Agyness Deyn som rakat av sig håret, Acne som gör en transvestit kollektion där vi kan se jeanskjorta i knytblusmodell. Kvinnligt och manligt blir ett gemensamt plagg. Vem vågar vad?

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Simplicity @ Spotlife Har jag fått fnatt? said, on 15 oktober, 2010 at 11:16

    […] Har jag fått fnatt eller är jag bara före min tid? I Stockholm fick jag förmånen att vara en av de första som fick lyssna till Stefan Nilssons tolkning på trender 2011. Nyfiken på vad detta är för trend och vilka fler som vi kan se nästa år? Fler bilder på min dukning, och en sammanfattning över trenderna 2011 hittar du i mitt inlägg här. […]

  2. Mia said, on 15 oktober, 2010 at 02:24

    Oj låter lite som Pippi Långstrumps trend göra lite galet men då på ett städat sätt kanske nja jag flyttar nog inte in till badrummet och sover där i natt hahahah det låter för konstigt för mig men jag ska aldrig säga aldrig och det ärinte hugget i sten.

  3. gurrerikki said, on 15 oktober, 2010 at 02:30

    Grymt intressant läsning och bra skrivet! Följer bloggen med nöje varje dag. Pluggar själv Sport Management och tycker om att skriva och har däför valt att precis starta en blogg, om dagens idrott och lite smått o gott. Skulle verkligen uppskatta om du ville kika in där och kommentera. Alltid nyttigt med feedback för en nybörjare i bloggarvärlden.

    Tack på förhand

    Gustaf

    https://gurrerikki.wordpress.com/

  4. Louise said, on 24 oktober, 2010 at 02:26

    Var kommer det fina bordet ifrån? Eget projekt med egenköpta bockar och skiva eller har du köpt det färdigt någonstans?🙂


Kommentera

