Höganäs Keramiks Blogg

Den nya seriens färgskala

Posted in Nya Höganäs Kermik serien by Jannice on 17 augusti, 2010

Bild: Pia Ulin

Då var det väl hög tid att tala om den nya Höganäs Keramik seriens färgskal. När Front skulle sätta färgskalan, som består av sju färger, inspirerades de av den vackra Kullabygdens natur.

De valda kulörerna är tänkta att kunna kombinera med varandra och samtidigt tillfredställa alla stilar. Längst fram ser ni den vita blanka muggen. En basprodukt som fungerar till allt. Efter den kommer en vit matt som jag själv tycker är supersnygg att kombinera med den blanka vita. Den härliga beiga tonen är en naturlig kulör från leran och som bara har glaserats. Till höger om den vita är den lätt puderrosa, en färg som stått på modet hela våren och som kommer starkt även inom inredning. Den röda är en ”åretrunt” röd, glansig, kaxig och urläcker så väl till modern inredning, ute i skärgården, till jul eller som Front själv gillar den – till att kombinera med den rosa. Den blå färgen är inspirerad från havet nere i Skåne, men färgen är ingen blek marinblå utan en kulör med edge. Även här är det viktigt att notera att de starka kulörerna blir ännu härliga med en glasyr som är blank. Sist men inte minst en grafitgrå. Japp, det är rätt uppfattat, det finns ingen svart färg i den nya serien utan en vacker grafitgrå ton. Höganäs Keramik och Front har gått bort från det hårda svarta och tagit fasta på trenden om att grått är den nya svarta. En ”vänligare” svart, som jag tycker ger ett mjukare och behagligare intryck.

Det mina vänner, det var färgskalan. Vart enda gång jag kommer till kontoret i Höganäs och ser serien i verkligheten, bestämmer jag mig för en ny färg *skratt*. Men just idag är vit blank, grafitgrå och puderrosa den mix jag vill ha här hemma. Men idag ska jag på möte i Höganäs, så vem vet, jag kanske ändrar mig igen.

Vilken färg gillar du och vilken kombination skulle du välja?

12 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Simplicity Avslappnat o personligt said, on 17 augusti, 2010 at 08:29

    […] nu ska jag åka till Höganäs Keramik på möte. Förresten, idag har jag bloggat om den nya seriens färger. Vilka som just idag är mina favoriter kan du se […]

  2. Kajsa said, on 17 augusti, 2010 at 09:24

    Jag har förälskat mig i den vita delen av serien och kommer nog, när pengar finnes, kombinera den med loppisfynd i vitt och svart.

  3. Annika said, on 17 augusti, 2010 at 08:33

    Jag väljer den vita och kombinerar med den blanka, glaserade lerfärgen och med den blåa. De tre tror jag blir snygga ihop ! Får man önska sig en grön också ?
    Annika

    • Margareta said, on 18 augusti, 2010 at 05:41

      Den röda är urläcker.
      Jag ska kombinera den med äldre lila som jag har sedan tidigare.
      Rött och lila är ”skitsnyggt” tillsammans

  4. […] nedan svara på vilken glasyrfärg som är din favorit (vilka färger som finns hittar du HÄR) och motivera varför just du ska vinna […]

    • Pernilla said, on 19 augusti, 2010 at 08:59

      Jag väljer den röda, äntligen en röd färg som inte får en att längta efter tomten!

  5. […] på vilken av glasyrena i den nya serien som är din favorit (vilka färger som finns hittar du HÄR), samt motivera varför just du ska […]

  6. Ellinor said, on 26 augusti, 2010 at 04:02

    Rött, puderrosa och grått skulle jag välja!

  7. […] i mitten av oktober, både i färg och form. För du vet väl om att alla produkter finns i alla sju färger. Att FIKA med familj, vänner, någon man tycker om ger värme i vardagen. Att blanda puderrosa, […]

  8. Susie Bloom said, on 2 december, 2010 at 02:06

    Grafitgrå passar mitt hem allra bäst! Dessutom kan man kombinera det med precis allt!!

  9. Jenx said, on 10 december, 2010 at 12:58

    Hm, det beskrivs sex färger i texten (vita blank, vit matt, lätt puderrosa, röd, blå, grafitgrå) men det är sju muggar? Färgen på muggen längst ut till vänster saknas…

  10. […] i mitten av oktober, både i färg och form. För du vet väl om att alla produkter finns i alla sju färger. Att FIKA med familj, vänner, någon man tycker om ger värme i vardagen. Att blanda puderrosa, […]


Kommentera

