Höganäs Keramiks Blogg

Bravo & gratulerar!

Posted in Front, Gästbloggare, Nya Höganäs Kermik serien by Jannice on 2 augusti, 2010

Bild: Per Ranung

Det ska faktiskt erkännas att vi på Elle Interiör blev en aning skeptiska när vi fick veta att det var Front som skulle formge den nya serien för Höganäs Keramik – dessutom en serie som i sin helhet skulle visa hur man uppdaterar det visserligen anrika men lite bortglömda företaget. Ett sånt uppdrag ställer stora krav på formgivarna. Men ”frontorna” visade sig vara rätt och mogna för uppdraget!

Elle Interiör fick den äran att som första tidning visa resultatet av samarbetet: som ni ser en del av här på bilden som fotografen Per Ranung tagit för vårt augustinummer, som kommer ut i butikerna idag!

Nu blev det väldigt mycket bild i tidningen, men jag fick ändå ihop en sida text om projektet. Jag hade kunnat skriva så mycket mer, bland annat om hur grundligt ”frontorna” har bedrivit research. Att serien, som till sist ska innehålla 80 delar, ser så klassisk ut har till stor del att göra med att Front ville åt det basenkla uttrycket, med utgångspunkt från de klassiska krukorna – som alla tre tjejerna gillar och har personliga minnen av.

Jag måste få säga att jag blev väldigt glad när jag först såg kopparna, skålarna och faten här på bilden: Minsann, nu bevisade Front att de kan göra också lågmälda bruksvaror! Bravo och gratulerar, som sagt. Personligen har jag aldrig varit orolig för ”frontorna”, som jag gillar att säga om Sofia, Anna och Lotta: de har hela tiden visat att de kan vidareutveckla sig. Dessutom har de bra känsla för vad som ligger rätt i tiden.

Om nu undrar ni förstås vilken produkt jag blev mest förtjust i? Den kritvita, blanka, stora femlitersskålen med handtag.

Av Lotta Lewenhaupt, redaktionschef Elle Interiör

13 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Linda P said, on 2 augusti, 2010 at 12:38

    Härligt härligt! Jag ser fram emot att få insupa intressanta bilder & text då.

  2. Ebba said, on 2 augusti, 2010 at 06:07

    Attans också. Här har jag samlat på Höganäsdelar sedan 1992 och längtat och längtat efter en riktigt röd färg i de delar jag samlar på. Men INTE. Och jag vet att det var många som ville ha röda delar, så många att Höganäs själv svarade på varför det inte var möjligt. Tydligen kan man inte tillverka röda glasyrer på ett miljömässigt hållbart sätt.

    Men det är tydligen sånt som kan ändra sig när man flyttar tillverkningen utomlands. Inte lika noga med miljön för ickesvenska Höganäsarbetare kantänka.

    • Jannice said, on 2 augusti, 2010 at 07:27

      Höganäs Keramiks tyska färgleverantörer har på senare tid kommit fram till andra tillverkningsmetoder som gör att man kan kapsla in kadmiumfärgkroppen i en zirkonkapsel och därmed bibehålla färgtonen vid hög bränntemperatur och minimal tungmetallutfällning. Alla produkter Höganäs Keramik saluför klarar gränsvärden för bly-kadmium enligt Amerikanska Proposition 65 reglementet.

  3. Frida said, on 3 augusti, 2010 at 12:07

    Fantastiskt fint!!! Ska bli så kul när det kommer ut i butik!

  4. Sofia said, on 3 augusti, 2010 at 10:38

    Hej! Det ser ut som nya färger på bilden! Jag undrar om de muggar och skålar och så som finns ute nu kommer att tillverkas i de nya färgerna, eller om det bara är de nya delarna?

    • Jannice said, on 3 augusti, 2010 at 06:04

      Hej

      Visst är det nya färger! 7 vackra färger som alla kommer kunna blandas med varandra i dukningar och stilleben. De nya färgerna är framtagna av Front tillsammans med Höganäs Keramik och är bara ämnade för de nya delarna.

      Hoppas det är något av den nya serien som du tycker om.🙂

  5. kajsatankar said, on 3 augusti, 2010 at 10:44

    Jag har länge, länge, letat efter en ny tekanna – nu har jag hittat den!!

  6. […] Lotta för ditt fina blogginlägg! Det var roligt att få höra dina åsikter om den nya serien. Just nu finns en artikel i Elle […]

  7. Simplicity Only for you my friends said, on 4 augusti, 2010 at 07:58

    […] var det Lotta Lewenhaupt redaktionschef Elle Interiör som var först ut som gästbloggare på min Höganäs Keramik Blogg. Och detta är bara starten på ett antal intressanta gäster som kommer dyka upp under […]

  8. Karin Björklund said, on 4 augusti, 2010 at 09:20

    Snyggt!!

  9. Husligt.se » Blog Archive » Jag är kär said, on 10 augusti, 2010 at 09:50

    […] Okej jag höll på att ramla av stolen när jag såg den här kannan. Höganäs kommer med lite nyheter till hösten läste jag precis på Simplicity blogg. Och jag har redan blivit förälskad, de känns så rätt. Ursnygg! Hon har även bilder på nya tekoppar och annat roligt. Vill du se ännu mer nyheter ifrån Höganäs kolla in denna blogg. […]

  10. Ellinor said, on 12 augusti, 2010 at 02:57

    Underbar ny serie! Jag har lånat en bild från er blogg (och länkat till er blogg). Jag hoppas det är okej (annars tar jag förstås bort bilden).

  11. […] i en skinnväska från Wera.  Dessutom hade jag lyckan att i somras vinna ett snyggt och av designtrion Front “upphottat” Höganäskrus i matt svart, hos Jannice, som kommer att få hedersplats […]


Kommentera

