Höganäs Keramiks Blogg

Old Höganäs

Posted in Historia by Jannice on 20 juni, 2010

Bild: Jannice Wistrand från boken "Höganäs Keramik" av Marie Rehnberg

Den första hela servisen kallad ”Old Höganäs” presenteras på H55 i Helsingborg och blir en kritikersuccé och storsäljare, först med ensamrätt för NK.

1961 tilldelades Old Höganäs utmärkelsen Svensk Form – God Form och blev ett stort erkännande för företaget. Old Höganäs gjordes i färgerna gul, brun, grön och blå samt såldes som mest i 74 olika delar.

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. C A BERGQUIST said, on 22 augusti, 2010 at 02:36

    HEJ JANNICE – VET DU OM DET GÅR ATT FÅ FATT I EN KOMPLETT FÖRTECKNING ÖVER ALLA DELAR SOM UNDER ÅREN HAR TILLVERKATS AV OLD HÖGANÄS SERIEN? DET FINNS EN TRESIFFRIG NUMMER SERIE STÄMPLAD UNDERTILL PÅ ETT FLERTAL AV SERIENS OLIKA FÖREMÅL. VAD SÄGER DET NUMRET? VILKA NUMMER HAR ANVÄNTS? KUL OM DU KAN HJÄLPA MIG MED DETTA. MVH CAB

  2. Jill Hurtig said, on 2 februari, 2011 at 11:49

    Hej

    Vet du om det går att få tag på dom fyrkantiga assietterna.

    Har fått överta min mors gamla servis, o där e 1 som gått sönder.

    Vill liksom gärna komplettera upp servisen igen.

    Tack på förhand MvH: Jill

  3. Matilda said, on 1 september, 2011 at 01:18

    Jag undrar också över en förteckning över vad som har tillverkats.

    74 olika delar. Menas det att det fanns 74 olika delar eller att det som mest fanns 74 olika delar under produktion samtidigt?

    Jag skulle tro att jag har ett 30-tal olika delar hemma och har en del kvar att hitta…

  4. Mia said, on 13 oktober, 2011 at 09:19

    Hej!
    Den finns väl i den grå färgen (Savoy) med eller heter den något annat?
    Jag har funderingar på att börja samla på den, men den verkar väldigt ovanligt. Har du något tips på vart jag ska leta? Mvh Mia

  5. Iréne said, on 13 november, 2011 at 01:56

    Jag har OLD HÖGANÄS brun servis…110 delar som jag vill sälja..hör av dej om du vill veta vad som finns, säljer helst allt på en gång, finns i Höganäs, min mailadress är: ireneopeter@hotmail.com
    Vänligen
    Iréne

  6. Monica said, on 16 maj, 2015 at 09:08

    Hej, jag undrar vad de små skål/faten används till vid en dukning? Jag har nio stycken


Kommentera

